Volg ons

Geslaagde zoektocht in nichemarkt

De uitdaging

Visser Leeuwarden wint een aantal aanbestedingen in Nederland en Duitsland voor de productie van brandweercommandovoertuigen. Een extra productielocatie wordt geopend en nog tijdens de zoektocht naar een nieuwe projectleider zegt een andere projectleider op. Aan HÆD de taak om niet één, maar twee kandidaten uit de werving te halen. De gedroomde kandidaten moeten verstand hebben van voertuigtechnologie, de meest moderne communicatiemiddelen en van de hulpverleningsbranche. En oh ja, ze moeten uit de buurt van Leeuwarden komen of bereid zijn er naar toe te verhuizen. Succes HÆD.

De oplossing

Hoe ze het doen, doen ze het, maar HÆD komt met twee perfecte jonge kandidaten. Via LinkedIn worden ze gevonden en benaderd. “Hier kon ik echt zien wat hun meerwaarde was”, blikt directeur Herman van Ommen van Visser Leeuwarden terug op de wervingsperiode. “Twee kwalitatief goede kandidaten en ze kwamen nog uit Friesland ook. Dat was onszelf echt niet gelukt.”

Het resultaat

Jelco van Vleeren en Gerben Hooghiemstra werken met plezier bij Visser Leeuwarden en ook de directeur is tevreden. De bemiddeling is geslaagd.

De voordelen van ‘jong’
Herman van Ommen, Directeur Visser Leeuwarden

Terugkijkend zijn er meerdere redenen waarom Herman van Ommen heeft gekozen voor jong in plaats van ervaren. De eerste reden is heel praktisch. “Wij werken in een nichemarkt. Dan is het lastig om ervaren mensen te vinden. Tel maar op waar je allemaal verstand van moet hebben. Voertuigtechnologie, de meest moderne communicatiemiddelen en de hulpverleningsbranche. Dan is de spoeling met ervaren projectleiders dun.” Een volgende reden voor ‘jong’ is het feit dat sommige dingen zijn aan te leren en andere dingen niet. “Deze jongens weten hoe ze moeten organiseren. En de kennis is hier in de fabriek beschikbaar. Het is dus aan henzelf om van die kennis gebruik te maken.” En de laatste reden is ook niet onbelangrijk. Jelco en Gerben zijn allebei geboren en getogen Friezen. “Dat is echt wel een meerwaarde. Deze jongens vinden toch makkelijker aansluiting bij de rest van het bedrijf. Ze passen bij het bedrijf.” Tot nu toe heeft ‘jong’ hem nog niet teleurgesteld. “Natuurlijk hebben ze begeleiding nodig. En fouten maken moet om te leren, maar ik durf al wel de conclusie te trekken dat het met die jongens wel goed komt.”